AMERYKAŃSKI FILM REKLAMOWY 2017. Sztuka i Technika, 26 edycja.

Ten 90-minutowy zestaw filmów reklamowych, to unikalna opowieść o
współczesnej Ameryce.
O zwykłych ludziach, ich radościach i kłopotach; o świecie wielkiej
polityki też. Ale przede wszystkim o emocjach. Autorzy pomysłów z
najlepszych agencji reklamowych wiedzą, że nie mogą stracić ani sekundy
czasu antenowego i żeby odnieść sukces, muszą być blisko ludzi i
aktualnych wydarzeń.
W Ameryce reklama jest specyficzna, bo dociera do różnych grup
etnicznych, wielu kultur. Te filmy powinny
więc podobać się wszystkim. Podobają się też nam, chociaż reklamowanych
produktów czasem nie znamy. Przenoszą nas na chwilę do świata wielkich
marek i są przykładem reklamy na najwyższym poziomie.

W konkursie AICP – Stowarzyszenia Niezależnych Producentów Reklamowych –
jedyną nagrodą jest włączenie do stałej kolekcji Muzeum Sztuki
Nowoczesnej w Nowym Jorku (MoMA). Reklamy są oceniane w kilkunastu
kategoriach artystycznych, a w każdej z nich przyznawane są trzy
wyróżnienia. Premiera tej taśmy odbyła się w
czerwcu 2017 w MoMA, z udziałem ok. 2000 twórców i producentów
amerykańskiej reklamy.
Z 26 edycji pokazu dowiemy się, na przykład że kopalnie soli Morton Salt
wspierają inicjatywy społeczno-kulturalne w ramach projektu Walk Her
Walk.
Rodzice dzieci ze szkoły podstawowej Sandy Hook (Newtown, Connecticut),
gdzie w strzelaninie w 2012 roku
zginęło 28 osób, w tym 20 dzieci, za pomocą reklamy społecznej pokazują
jak zapobiec napadom z bronią.
Aktor John Malkovich wraca do swojej pasji projektowania odzieży.
„Zawsze jestem postacią z czyjejś wyobraźni. A chcę tworzyć własne
postacie i własne marzenia” – mówi w nastrojowej reklamie plaformy
Squarespace, która tworzy strony internetowe. Do filmu promującego
iluzjonistę i kaskadera Davida Blaine, zrealizowanego przez animatorów
ze studia Buck, komentarz napisał znany pisarz Paul Auster, autor
scenariuszy między innymi do filmów „Brooklyn Boogie” i „Dym”. Głosu
użyczył znany aktor Christopher Walken.
Twórcy reklamy koniaku Hennessy przypominają rodzinę Piccardów: ojca
Auguste, który w 1931 roku jako pierwszy
człowiek doleciał statkiem kosmicznym do stratosfery, i syna Jacquesa,
który w 1960 roku jako pierwszy dotarł do największej głębi oceanu. „A
ty jakiego gonisz króliczka?” – brzmi hasło kampanii Wild Rabbit.
Serią animowanych grafik promuje się Offf – Międzynarodowy Festiwal
Kreacji Post-Cyfrowej.
Nike stawia na między innymi piosenki i stąd w jednej z reklam utwór
rapera Chance zagrzewa męskie i kobiece
drużyny koszykówki do walki, a w innej odchodzący na emeryturę słynny
zawodnik drużyny Los Angeles Lakers,
Kobe Bryant, niczym dyrygent zachęca przyjaciół do stworzenia piosenki o
sobie.
Ta sama marka promuje się też za pomocą portretów dokumentalnych
sportowców. Wśród bohaterów jest na
przykład siostra Madonna Buder – zakonnica i triatlonistka, która
kilkakrotnie, w wieku ponad 80 lat brała udział w zawodach Iron Man.